Az vagy, amit megeszel

Aki egyszer ellátogat Indiába, az a csodálatos műemlékek, a túlnépesedett nagyvárosok mellett azt is megtapasztalhatja, hogy a nehéz körülmények ellenére az indiaiak mindig mosolyognak, csordultig vannak életkedvvel, csavaros gondolkodásmódjuknak köszönhetően pedig minden problémára találnak megoldást. Sokszor elgondolkodtunk azon, vajon mi teszi őket ilyenné, és miért vagyunk mi – akik általában sokkal jobb életkörülmények között élünk – mégis keserűbbek, szomorúbbak, elégedetlenebbek?

Az egyszerű kérdésre egyszerű választ adni szinte lehetetlen, hiszen mint minden más, úgy ez a sokszor keleti nyugalomnak is nevezett életszemlélet egy nagyon összetett dolog, amit a társadalom működése, a család központi szerepe ugyanúgy befolyásol, mint a hit, a lelki élet, sőt, még a mindennapi betevő falatok is. Igen, az ételek is.

Ugyanis a keleti emberek világában, így Indiában is, az étkezés és az étel milyensége a mindennapok feladatai között központi helyet foglal el. Nem azért, mert állandóan csak a hasukra gondolnának, hanem mert meggyőződésük, hogy a megfelelő étel fogyasztása nagyban befolyásolja a testi és a lelki egészséget. Egy hívő hindu pedig nemcsak arra ügyel, hogy mit eszik, hanem még azt is megnézi, hogy ki, hol és milyen körülmények között készítette az elé kerülő ételt. Indiai barátaink többsége például soha, semmi szín alatt nem fogyasztana utcán készült ételt, legyen az bármilyen csábító és ínycsiklandó. Sok esetben pedig még az utcán főzött teát is elutasítják, vagy csak bizonyos helyeken fogyasztják. Inkább éheznek, szomjaznak, minthogy tisztátalan, ismeretlen eredetű harapnivalóval csillapítsák éhségüket.

Akkor mit és hol esznek? A hagyományokat tisztelő indiai családokban – kasztbeli hovatartozástól függetlenül – a jó és finom étel elsősorban a házi kosztot jelenti. Az olyan szeretettel készített friss ételt, amit a mama vagy a feleség tesz az éhes családtagok elé.

Rend a lelke mindennek alapon Indiában az étkezések között nincs nassolás, az ebéd és a vacsora idejét pedig pontosan betartja mindenki. Az alapanyagok, amiket kivétel nélkül a helyi piacon szereznek be, mindig szezonálisak és frissek. Fagyasztott és tartósított hozzávalókból – nem csak a hűtő és mélyhűtő hiánya miatt – nem szokás főzni. Ami pedig a mennyiséget illeti, pontosan annyit készítenek, amennyit a család egyszeri étkezés alkalmával elfogyaszt. Ha pedig váratlan vendég toppan be, akkor egyszerűen megosztják az ételt. A felkínált adagok bár kisebbek lesznek, de éhesen senki sem marad. Evés után pedig tiszta vizet isznak.

Az étellel nincs pazarlás, ha pedig mégis megmarad egy kevéske, akkor azt egy-egy rászoruló kapja meg, vagy az állatok, madarak csipegethetnek belőle. Ugyanis az ételt másokkal megosztani az adakozás legmagasabb formája, és mindenki közelében él valaki, akinek jólesik ez az apró gondoskodás.

Bár a hétköznapi emberek az ájurvédát meg sem említik, mégis szinte ösztönösen, a józan ész és a takarékosság jegyében követik az élet tudományának ajánlásait.

Hacsak lehet, igyekeznek elkerülni a hagyma, fokhagyma, kávé, tea, a sózott és félkész termékek, valamint a finomított cukor túlzott fogyasztását, hiszen ezek az ételek megbontják a szellem és a test egyensúlyát, felkorbácsolják a vágyakat, nyugtalanságot, izgágaságot okoznak. Ugyanúgy, mint a töménytelen mennyiségben, a mindig, mindenhol és mindenki számára elérhető különféle ropik, a csillivilli csomagolásba rejtett chipsek, a csokoládé jellegű készítmények és a cukrozott italok, amelyeknek a csábító reklámok hatására az óriási piacot jelentő Indiában is hovatovább egyre kevesebben és egyre nehezebben képesek ellenállni.  

A hinduk számára tiltólistán szerepel a hús, hal, tojás, drogok és az alkohol. A túlfőzött ételek, a fermentált, az olajban sült és füstölt, valamint a többször melegített és tartósított ételek szintén kerülendők. Ugyanis az ilyen ételek rendszeres és túlzott fogyasztásával az ember unottá, lustává, célja vesztetté válik, és nem utolsó sorban a depresszió, valamint a krónikus betegségek kialakulásáért is felelőssé tehetők.

Ellenben a tisztának és jónak nevezett – természetes ízű, tartósítószereket, valamint mesterséges szín- és ízanyagokat nem tartalmazó – ételek segítik fenntartani a kellemes közérzetet, nyugtatják a lelket és élesítik az elmét, jótékonyan hatnak az érzelmi állapotunkra. Ilyen ételek közé tartoznak a nyers és párolt zöldségek, zöldsaláták, gabonafélék, babok, borsók, diófélék, a friss és aszalt gyümölcsök, a méz és a friss zöldfűszerek, a tejtermékek közül pedig a tej, a joghurt és a ghí. Valamennyi élelem közös jellemzője, hogy könnyen emészthető, energiát ad, növeli az életerőt és a kitartást.

Saját bőrünkön mi is számtalanszor megtapasztaltuk már, hogy az ilyen tiszta ételek fogyasztásával az ember sokkal nyugodtabbá, békésebbé válik, és kiegyensúlyozottabbnak érezheti magát. A megfelelő ételek fogyasztásával sokkal vidámabbak és higgadtabbak leszünk, könnyebben kezeljük a napi stresszt, és nem utolsó sorban Indiától távol is nap mint nap élvezhetjük a keleti nyugalom irigylésre méltó pozitív hatását.

Végül néhány étkezési tipp, ami könnyebbé teheti mindennapjainkat:

  • Étkezzünk rendszeresen, ha viszont az adott evésidőben nem vagyunk éhesek, ne együnk. Böjtöljünk nyugodtan a következő evésidőig.
  • Együnk lassan, minden falatot alaposan rágjunk meg, mert az emésztés a szájban kezdődik.
  • Egy étkezésen belül 4-5 fajta élelmet fogyasszunk. A sokfajta ételek keverékét nehéz megemészteni. Az étkezési idők között pedig ne nassoljunk.
  • Ne terheljük túl az emésztőrendszerünket. Gyomrunk csupán felét töltsük meg étellel, egy negyedét folyadékkal, és egy negyedét hagyjuk pihenni. Amikor azt érezzük, még ennénk, akkor hagyjuk abba, nem fogunk éhen halni.
  • Próbáljunk meg békés hangulatban, csendben étkezni.
  • Étrendünket évszaknak megfelelően, rendszeresen változtassuk.
  • Lehetőség szerint heti egy alkalommal böjtöljünk.
  • Naponta legalább egyszer nyers zöldséget is fogyasszunk.
  • És ne felejtsük „Nem azért élünk, hogy együnk. Hanem azért eszünk, hogy éljünk”

Kedves Olvasó! Köszönöm a látogatást, gyere máskor is, hogy megint mesélhessek neked Indiáról. Ha pedig tetszett a bejegyzés, ne tartsd meg magadnak az élményt, oszd meg bátran másokkal is.

A legújabb bejegyzéseket és további indiai érdekességeket a blog Facebook oldalán is olvashatsz itt: Mesélj nekem Indiáról

Szerzői jogvédelem. A blogban megjelent írásokat, recepteket és fotókat szerzői jogról szóló 1999. évi LXXVI. törvény értelmében az írásos engedélyem nélkül máshol közzétenni, valamint sajátként feltüntetni tilos. Ez alól kivételt képez, ha csak a blogban megjelent írás első egy-két sorát tüntetik fel, majd a folytatásért a blogra kattintva jut el az olvasó! Amennyiben más forrást nem jelölök meg, a történetek, receptek és fotók saját szellemi termékeim.

Úton-útfélen Keleti receptek - ételek, italok

Vélemény, hozzászólás?

Adatok megadása vagy bejelentkezés valamelyik ikonnal:

WordPress.com Logo

Hozzászólhat a WordPress.com felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Google kép

Hozzászólhat a Google felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Twitter kép

Hozzászólhat a Twitter felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Facebook kép

Hozzászólhat a Facebook felhasználói fiók használatával. Kilépés /  Módosítás )

Kapcsolódás: %s

%d blogger ezt szereti: